zaterdag 28 augustus 2010

Afwas

Daar ik geen vaatwasser heb en alles zelf nog heel ouderwets afwas, heb ik vaak geen zin en tijd daarin. Vooral het afdrogen is nou niet bepaald mijn favoriete bezigheid. Ik spoel daarom alles wat ik afgewassen heb na onder de kraan (water wordt opgevangen en gebruik ik weer voor andere doeleinden) en zet het daarna in het afdruiprek. Over het algemeen gebruik ik het meeste afwasmiddel van de Natuurwinkel; dat is beter voor jezelf en schoner voor het millieu. Een paar uur na het afspoelen of de volgende dag kan ik het zo droog en al wegzetten. Kijk dat scheelt persoonlijke energie en levert tijdwinst op. Een vaatwasser daarentegen zou gemakkelijker zijn, maar kost weer energie aan elektriciteit en extra water. (Pssstt... ik zou er wel best graag een willen hebben hoor daar niet van! Ik hou mezelf maar voor de gek waarom het goed is waarom ik er geen heb.)

4 opmerkingen:

  1. Hihi, ja ik ook !!
    Zou er graag 1 hebben, heb zo'n hekel aan afwassen laat staan drogen wat ik dus niet doe !!;-)

    kasboekjes bij houden dus ook niet.

    Omdat ik met meerdere personen leef heeft ieder zijn voorkeur.
    Moet met nóg minder en helaas zijn zelfs de natuur/biologische produkten té duur of niet in de buurt. Soms denk ik, ik leef van/op vergif !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het op laten drogen van de afwas gaat natuurlijk alleen in gebieden met zacht water.
    Ik heb wel een afwasmachine. Als je de afwas vantevoren niet afspoelt en alleen een volle machine laat "draaien", dan is het zuiniger met water en energie dan handmatig afwassen. Zeker met de nieuwste machines. Dus ik voel me echt niet schuldig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Anoniem:
    - Afwassen en drogen vind ik het ergste huishoudelijke klusje wat je maar kunt bedenken.
    - Het is een gewoonte geworden om een kasboek bij te houden. Vaak weet je niet waar je geld blijft en hiermee kun je het duidelijk zien waar het is gebleven.
    - Het valt me op dat sommige groenten bij de natuurwinkel goedkoper zijn dan bij de bekende supers. Ik vind het erg meevallen wat de groente betreft.

    @ Saskia: Dat heb ik inderdaad ook gelezen dat het in dat geval goedkoper is. Maar dan heb je nog de aanschaf van de machine zelf. Een afwasborstel en een teiltje is dan toch goedkoper. Maar ik zou er best zelf wel eentje willen, daar niet van... Helaas met een oud huis moet dat een hele nieuwe aansluiting worden en dan moet er veel gekapt worden. Ik zie dat niet zitten, dus laat het maar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tip voor mensen die een afwasmachine hebben. Breek de tabletten door de midden en je doet er twee zo lang mee. 1x per maand een schepje soda in je afwasmachine en je hebt geen schoonmaakmiddeltjes meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.