dinsdag 12 april 2011

Fenegriek kiemgroente

Vorige week had ik wel een andere groente dan normaal gekocht, wat ik ook oorspronkelijk iedere week van plan ben, maar vandaag pas gegeten. Dit keer een kiemgroente, namelijk fenegriek. Zo is taugé ook een kiemgroente en meer bekend, de kiemen komen van het mungboontje. Meestal wordt taugé (op het laatste moment) gewokt.
Ik heb een handjevol fenegriek kiemgroente door veldsla gedaan, een gesneden tomaat erdoor en een stengel bleekselderie. Ik moet zeggen dat het best goed smaakt bij aardappels en quorn. Geen vreemde nasmaak zoals bij kiemen van radijsjes.
Kiemgroenten zijn erg gezond, omdat er veel vitamines en mineralen inzitten: hier vitamine A, C, ijzer.
In ieder geval voor mij is het voor herhaling vatbaar om fenegriek kiemen vaker op het menu te zetten en te verwerken in salades. Het kan ook ingevroren worden als het bakje teveel is om te verwerken (ik eet er denk ik vier keer van in totaal), maar dan zijn ze niet zo knapperig in rauwe toestand, dus wel om mee te wokken.

Update 23/4:
Ik kwam toevallig ook tegen dat fenegiek goed is tegen brandend maagzuur

7 opmerkingen:

  1. Nooit wok ik de tauge. Ik leg het er de laatste minuten altijd bovenop zodat ze warm worden, zo blijven ze lekker knapperig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fenegriek, ook de kiemen, zijn erg zuiverend voor het bloed en werken ook goed op bv zenuwpijnen. De zaadjes hebben een heel aparte smaak die niet iedereen blieft, de kiemen zijn ook uitgesproken van smaak. Zelf kiemen gaat goed en snel. Fenegriek is ook veel gebruikt in Oosterse keukens, oa. in curries.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind tauge ook het lekkerst als ze nog knapperig zijn.

    groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb laatst daikon gekocht en ben benieuwd,hoe het smaakt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laatst kocht ik kaas waar fenergiek doorzat en dat was heel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en nu niet meer eten he, mag niet meer van de minister!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tot nu toe, is er niets mis met de fenegriek kiemgroente hier in Nederland. Was al bekend dat kiemgroente altijd erg bevattelijk is voor allerlei soorten bacteriën. Je moet het ook altijd snel opeten als je zo'n bakje koopt.
    Voor nu is het beter om ze mee te wokken of even in gekookt water te dompelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.